Onze uitvalsbasis voor de eclips was Cheyenne, de hoofdstad van de staat Wyoming: een vrij kleine stad met een echt Wild West centrum. We kwamen er zaterdag vrij laat op de dag aan en zijn gelijk na het inchecken iets gaan eten bij Sanford’s Grub & Pub. Een aanrader, al was het alleen al vanwege het interieur: overal waar je keek was het ramvol gehangen met posters, nummerborden, aanplakbiljetten, teksten en andere ‘memorabilia’.

Ontbijten deden we in het hotel, het Historic Plains Hotel midden in het centrum. Een heel oud hotel, en dat zag je aan alles. Zelfs de lift was uit het jaar nul, dus meestal namen we de trap naar de 4e verdieping (Nederlandse 3e verdieping) omdat die bejaarde lift nogal langzaam en bovendien piepklein was. Vanwege de eclips was het hotel volledig volgeboekt dus soms was het nogal lang wachten als we perse toch met de lift wilden. Ik had het hotel al een hele tijd geleden geboekt, volgens mij voor ze echt doorhadden wat de eclips zou betekenen voor de regio, dus we betaalden ongeveer 1/3 van de prijzen die ze daarna gingen vragen. Met als gevolg (althans, wij zagen daar toch wel een causaal verbandje) dat we zo ongeveer de bezemkast hadden. Maar het bed was prima, de douche (na een paar minuten) lekker warm en het belangrijkste: we hadden een uitvalsbasis voor de eclips!

voorkant van ons hotel. en een pijl…

De dag voor de eclips zijn we gaan scouten waar we de volgende dag wilden gaan staan. Toen we terugkwamen heerlijk op het terras van de hotelbar een wijntje gedronken en gezellig met wat mensen zitten kletsen. Iedereen heeft het over de zonsverduistering! Het restaurant waar ik wilde gaan eten bleek op zondag gesloten te zijn en belandden we bij een tentje met Aziatisch eten. We kozen allebei een Indonesisch gerecht en dat was prima.

‘Eclipse day’ waren we natuurlijk al voor dag en dauw op pad dus ontbijten deden we onderweg met meegebrachte crackers, sapjes en snacks. Gelijk na de totaliteit van de eclips vertrokken al heel veel mensen uit Glendo. Dat leverde onwijs lange files op. Zelfs nadat de eclips helemaal over was, want natuurlijk bleven wij wel tot het einde, was het overal nog druk. Dat hadden we al een beetje zien aankomen, dus wij hebben op ons gemak de spullen ingepakt, nog wat gekletst met onze eclips vrinden en zijn daarna het meer ingedoken voor een verkoelende duik. Pas rond half 4 gingen we rijden. Het was 1,5 uur zonder verkeer, maar bij het uitrijden van het park zagen we de drukte al. We besloten gauw om de andere kant op te rijden, naar het noordoosten in plaats van het zuiden, en daar vandaan wat ‘backroads’ te pakken om weer richting Cheyenne te komen. Natuurlijk waren er meer die dat bedacht hadden, maar hoewel het niet snel ging reed het wel door. Totdat we op de snelweg kwamen, toen werd het zeuren. Uiteindelijk hebben we er ruim 3,5 uur over gedaan – wel lang, maar ach. ’s Avonds en de volgende morgen spraken we mensen die gelijk na de totaliteit waren weg gegaan en er acht uur over hadden gedaan!

Eenmaal in het hotel en na een heerlijke douche zijn we naar The Albany gegaan om te eten. Het eten was wel okee, de wijn viel tegen – maar vooral omdat de hotelbar zulke fijne wijn heeft! Dus na het eten nog een uurtje naar de hotelbar, waar iedereen natuurlijk vol was van de eclips. We spraken ook nog een Nederlands stel dat in Cheyenne was gebleven; ‘95% of 100%, wat maakt het uit’. Nou, alles.

Het is wel heel bijzonder dat (bijna) iedereen hier met hetzelfde doel is en iedereen het er ook steeds over heeft! Wij hadden allebei eclips t-shirts gekocht in Glendo, op de zondag voor de eclips, en we waren niet de enige. Altijd gespreksstof 🙂

Dinsdag zou onze reis weer vervolgen, maar we konden natuurlijk niet weg zonder eerst nog even het stadje in te gaan.

zomaar wat leuke plaatjes

t-shirt van Marco pastte bij de tekst op het oude theater-bord

Amerikaans ‘historic district’

De volgende stop was onbekend, we moesten in twee dagen tijd in Bozeman, Montana zien uit te komen. Bärbel, onze gastvrouw in Bozeman, had ons aangeraden via Cody te rijden. Dan konden we daar vandaan de Chief Joseph Highway en de Beartooth Highway rijden – de mooiste wegen van de staat.

Voor de lunch stopten we in Casper, Wyoming – ook een belangrijke eclips-plaats. Geluncht bij Eggingtons – heel Amerikaans en heel lekker. Leuke tent voor een tussenstop! Gewinkeld bij Lou Taubert Ranch Outfitters, een mega grote western winkel. Marco heeft er een riem gekocht met een zeer bescheiden ‘buckle’, ik vond het vooral heel jammer dat ik geen zadel kon meenemen in mijn koffer…

buitenkant van mijn nieuwe favoriete winkel

zo mooi, die western zadels!